The Digitalisation Project Castle Huis Bergh is the intellectual property of the Stichting Musick’s Monument. Ing Hans Meijer was responsible for the technical realisation; Dr Willem Kuiper for the scholarly input. Thanks are also due to the Anjer Cultuurfonds Gelderland; the Stichting de Verenigde Stichtingen “De Armenkorf” in Terborg and “Het Gasthuis te Silvolde”; Mrs P. Tijdink-Hermsen; Mrs L.J.C. Meijer-Kroonder; and the Giese family.

 

Panel

Master from the Southern Low Countries

Flanders 1525-1550

Madonna and Child

Commentary from the art world: Margriet Hullsman (Free University of Amsterdam, 1989): very unrealistic head of child, probably Ambrose Benson.

 

 

The front part of this panel is dominated by Mary and her son. Jesus is wearing a very diaphanous shirt, and even if he still is a baby, his face and head are those of a grown man. Behind Mary we see a very large tree, surrounding her head and shoulders like an augmented nimbus. When we look at the new shoot at the top of the tree, we may conclude that the tree represents Jesses Tree. Jesse, from whose seed the Messiah would come, is often depicted with a tree growing from his loins. Lineage was (and indeed still is) often depicted as a genealogical tree. Jesses Tree had its roots in Jesse, and its youngest shoot is Christ. This was a popular theme in the Middle Ages and the early Dutch Renaissance. Apart from the giant tree, we can see other interesting details in the background:

• the small houses with step-gables, the mill and the gentle slopes of the landscape clearly reveal the residential land of the artist: the Southern Low Countries;

• a man waves a large twig or whip at his sheep on the right side of the panel.

  1. a man is standing in the opened split door of the house left of the tree.


Paneel

Zuidnederlands meester

Zuid-Nederland

 

Madonna met kind

1525-1550

Vanwege het onwerkelijke Christuskopje en de mand denkt Margriet Hullsman (VU-Amsterdam, 1989) aan Ambrosius Benson.

 

 

De voorgrond van dit paneel wordt gedomineerd door Maria en haar zoon. Jezus draagt een heel dun gewaad, en hoewel hij nog een baby moet zijn, heeft zijn gezicht de proporties en trekken van een volwassen mens. Achter Maria staat een opvallend grote boom, die haar hoofd en schouders als een uitvergrote nimbus omgeeft. Met de jonge loot die aan de top uitsteekt, kan hij gezien worden als een verwijzing naar de zogenaamde ‘boom van Jesse’. Jesse was de verre voorvader van Jezus. De stamboom van de Verlosser wordt in de kunst vaak weergegeven als een echte boom, die ontspruit uit de stamvader Jesse en waarvan de jongste telg Christus is. Het was een populair thema in de Middeleeuwen en de vroeg-Nederlandse Renaissance. Behalve de reusachtige boom achter de twee hoofdpersonen zijn er nog meer interessante details op de achtergrond. Duidelijk verraden de huisjes met trapgeveltjes, de molen en het zacht glooiende landschap de Zuid-Nederlandse herkomst van de kunstenaar. Vlakbij het bruggetje rechts in de voorstelling staat een man met een zweep of een twijg naar zijn schapen te zwaaien. Bij het huis links van de boom staat een man in de deuropening.